Лабораторна робота 2
Лабораторна робота №2
Каліновська Єлизавета 1МАПС
Тема: Проектна організація навчального процесу з використанням інформаційних технологій.
Мета: вивчити принципи, цілі, етапи роботи над проектом, вимоги до освітніх телекомунікаційних проектів.
Обладнання: 1. Електронний курс лекції 2.
2. Комп’ютер з ОС Windows та пакетом програм Microsoft Office, підключений до локальної мережі ВДПУ та мережі Інтернет.
Відповіді на контрольні запитання
1. У чому полягає перспективність використання проектної технології в навчанні студентів ВНЗ?
Особливого поширення набула робота в проектах, працюючи над якими студенти одержують різноманітні знання, навички пошуку та оброблення інформації, створення Інтернет-ресурсів, використання офісних пакетів, спілкування в процесі виконання робіт, формування навичок комунікативної діяльності та ін.
Участь у проекті сприяє набуттю студентами нових знань, умінь і навичок для майбутньої професійної діяльності, предметного та міжпредметного спілкування та взаємодії.
2. Чи можна ототожнювати поняття «проект» і «проектна діяльність», «метод проекту»? Відповідь обґрунтувати.
Проект — обмежена часовими рамками діяльність, що має визначений початок та кінець, зазвичай обмежений датою, але також може обмежуватися фінансуванням або досягненням результатів, яка здійснюється для реалізації унікальних цілей та завдань, зазвичай, щоб призвести до вигідних змін або створення доданої вартості.
Проектна діяльність є особливою формою навчально-пізнавальної активності студентів, психологічний сенс якої полягає в забезпеченні єдності та наступності різних боків процесу навчання, що дозволяє розглядати її як значущий засіб розвитку особистості.
Метод проектів – це дидактична категорія, що визначає систему прийомів і способів оволодіння певними практичними або теоретичними знаннями, тією або іншою діяльністю.
3. Чим відрізняється проектна діяльність від навчально-дослідницької діяльності?
Не слід забувати і про те, що проектна діяльність відрізняється низкою ознак від навчально-дослідницької діяльності.
По-перше, на відміну від останньої, метод проектів націлений на всебічне і систематичне дослідження проблеми, розробку конкретного варіанту (моделі) освітнього продукту.
По-друге, для навчально-дослідницької діяльності головним підсумком є досягнення істини, тоді, як робота над проектом припускає одержання, передусім, практичного результату.
Крім того, проект, будучи результатом колективних зусиль виконавців, на завершальному етапі діяльності припускає рефлексію спільної роботи, аналіз повноти, глибини, інформаційного забезпечення, творчого внеску кожного.
Навчально-дослідницька діяльність індивідуальна за своєю суттю і спрямована на те, щоб одержувати нові знання, а мета проектування знаходиться в межах виключно дослідження, навчаючи додатково конструюванню, моделюванню та ін. Таке навчання має здійснюватися як на матеріалі наявних навчальних предметів, так і в спеціально організованому навчальному середовищі.
4. Схарактеризуйте етапи виконання проекту.
Етапи роботи над проектом:
− передпроект;
− етап планування роботи над проектом;
− аналітичний етап;
− етап узагальнення;
− презентація одержаних результатів.
5. Схарактеризуйте телекомунікаційний проект.
Телекомунікаційний навчальний проект – це спільна навчально-пізнавальна, творча або ігрова діяльність студентів-партнерів, організована на основі комп’ютерної телекомунікації, що має єдину мету, узгоджені методи, способи діяльності, спрямовані на досягнення спільного результату.
6. У чому полягає міжпредметний характер телекомунікаційного проекту?
Важливою рисою телекомунікаційного проекту є його міжпредметний характер, оскільки розв’язання проблеми, яка закладена в будь-якому проекті, завжди потребує інтегрованих знань, тобто міжпредметних знань.
7. Які вимоги висуваються до освітніх телекомунікаційних проектів?
Вимоги до освітніх телекомунікаційних проектів:
- формування глобальної в дослідницькому і творчому аспекті проблеми, яка вимагає для її розв’язання інтегрованого знання, творчого пошуку;
- практична, теоретична, пізнавальна значимість передбачуваних результатів;
- самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність студентів;
- структурування змістової частини проекту (з визначеними результатами окремих етапів);
- використання дослідницьких методів, що передбачає певну послідовність дій: обговорення способів оформлення кінцевих результатів, збирання, систематизація й аналіз одержаних даних, підведення підсумків, оформлення результатів, їх представлення, висновки, формулювання нових проблем дослідження.
8. Які типи проектів використовуються в навчальному процесі?
Типи проектів:
- за домінуючою у проекті діяльністю: прикладний (практично-орієнтований), ознайомлювально-орієнтовний (інформаційний) дослідницький, пошуковий, творчий, рольовий;
- за предметно-змістовою сферою знань: монопроект (у рамках однієї галузі знань), міжпредметний проект;
- за характером координації проекту: безпосередній, опосередкований;
- за характером контактів (серед учасників одного навчального закладу, групи, міста, країни, різних країн світу);
- за кількістю учасників проекту: особистісні, парні, групові;
- за тривалістю виконання проекту: короткострокові, середньої тривалості, довгострокові.
9. Які функції викладача в проектній діяльності?
Вчитель, як організатор проектної діяльності виконує такі функції: допомагає учневі у пошуку інформації, координує процес роботи над проектом, підтримує і заохочує учнів, допомагає їм, проте не виконуючи за них їх роботу. Для цього вчитель має добре знати можливості, інтереси, бажання учнів, бути толерантним і креативним.
10. У чому полягають переваги проектної організації навчального процеса з вивчення вашої дисципліни за проектною технологією з використанням ІКТ?
Проектне навчання стимулює і посилює позитивну мотивацію до навчання, тому що воно:
- особистісно-орієнтоване;
- активізує безліч дидактичних підходів – навчання у процесі діяльності, сумісне навчання, мозковий штурм, рольові ігри, евристичне та проблемне навчання, дискусія, командне навчання;
- самомотивуюче, що означає зростання інтересу та включення в роботу в міру її виконання;
- дозволяє вчитись на власному досвіді та досвіді інших; приносить задоволення учням, які бачать продукт своєї власної праці.
Л.І. Колосникова відзначає, що проектна діяльність сприяє розвитку компетентності педагогічного колективу, забезпечуючи:
- підвищення емоційного задоволення від спільної діяльності;
- усвідомлення необхідності конструктивної взаємодії всіх членів колективу, постійного самовдосконалення, більш оперативної та гнучкої зміни як власної діяльності, так і діяльності всього колективу;
- прагнення викладачів до розширення сфери міжпредметних знань;
- звернення педагогів до власної дослідницької діяльності;
- розвиток орієнтацій на співробітництво з учнями, більша увага до їх особистісного розвитку;
- становлення готовності педагогів і учнів виступати співтворцями освітнього процесу, колегами щодо дослідницької роботи, співавторами творчих проектів.
11. Яким чином відбираються студенти в малі групи для роботи в проекті?
Студенти відбираються в малі групи для роботи в проекті таким чином, щоб у кожній з груп були такі студенти, які могли б виконувати 1 з ролей: спікера (лідера), секретаря, посередника, доповідача.
Існує багато способів формування груп :
- заздалегідь скласти списки груп;
- попросити учасників порахуватись на перший – другий і т.д.
- сформувати групи в залежності від рівня навчальних досягнень студентів;
- сформувати групи за бажанням учасників;
- визначити капітанів, які самостійно набирають собі групи.
12. У чому полягає практична спрямованість використання методу проектів у вивченні вашої дисципліни ?
Метод проектів на уроках математики
• Дозволяє встановлювати інтеграційні зв’язки математики з іншими освітніми областями (фізика, хімія, біологія, інформатика, мистецтво), що забезпечує цілісність, істинність знань.
• Надає можливість багатофункціональної підготовки учнів в нових соціально-економічних умовах.
• Забезпечує активізацію процесу навчання на основі мотивації діяльності, поетапної організації праці, аналізу ходу практичних робіт, їх діагностики і методу виправлення недоліків, експертної оцінки виконаної роботи.
• Забезпечує формування соціально значущих якостей особи. Сприяє реалізації диференційованого і індивідуального підходу в навчанні.
13. Який алгоритм виконання проекту, навести зміст кожного етапу?
Етапи роботи над проектом:
− передпроект;
− етап планування роботи над проектом;
− аналітичний етап;
− етап узагальнення;
− презентація одержаних результатів.
Творчі завдання
Завдання 1. Оберіть тему телекомунікаційного проекту, опишіть технологію його виконання. Які проблеми розв’язує телекомунікаційний проект?
Тема проекту: «Многогранники навколо нас»
За допомогою цього проекту, ми покажемо учням наскільки важливим є вивчення стереометрії. Зокрема використання своїх знань на практиці, створення різноманітних рисунків у просторі, розв’язування різноманітних задач.
Перед виконанням проектів, учні об’єднуються у команди по 4 людини. Завдання учнів полягає у тому, що їм потрібно вибрати певний вид многогранника, наприклад ПІРАМІДА, знайти цю фігуру на території університету, сфотографуватися усією командою біля неї. Тоді знайти цікаву прикладну задачу на це тіло, розв’язати її і побудувати гарний рисунок у будь-якому 3D середовищі, наприклад Geogebra.
Мета: формування в учнів уявлення про розв’язування задач компетентнісного змісту, формування предметних ІКТ-компетентностей; сприяти розвитку логічного мислення, пам’яті, уваги, спостережливості; виховувати самостійність та відповідальність, працелюбність, акуратність у роботі.
Нова українська школа передбачає, що випускник має бути компетентною особистістю. Випускник основної школи — це патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів; компетентний мовець, що вільно спілкується державною мовою, володіє також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами, має бажання і здатність до самоосвіти, виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті, здатний до підприємливості та ініціативності, має уявлення про світобудову, бережно ставиться до природи, безпечно й доцільно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя.
Завдання 2. Охарактеризуйте вибрану Вами педагогічну технологію.
Метод проектів – це технологія, що включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю.
За допомогою цього методу можна спланувати дослідження, конструкторську розробку, управління з метою досягнення результату оптимальним способом.
У цьому сенсі будь-яка свідома діяльність є проектом, оскільки припускає досягнення цього результату і роботу з організації і планування руху до нього. Треба добре розуміти, що проект реалізації дослідження не є проектом, а залишається дослідженням, яке організоване за допомогою проектного методу.
Під час цього проекту учні повинні дослідити проблему використання предметів навколишнього середовища для вивчення теми стереометрії: взаємне розміщення прямих та площин, многогранники, тіла обертання. Дослідити історичні документи, факти. Групи, які працюватимуть над проектом проаналізують отримані у результаті дослідження дані, узагальнять їх, систематизують посилання і відповіді. Результатом проекту є створення презентації, публікації, веб-сайту, які будуть показані учням, які вивчають матеріал геометрії у страших класах, але не прийняли участі у роботі над проектом, батькам для того, щоб переконати їх у важливості та необхідності вивчення геометрії.
Завдання 3. За обраною темою проекта складіть план його виконання та опишіть зміст кожного з етапів його виконання.
Аналітичний етап: Об’єднуємось у команди. Обираємо многогранник з яким працюємо і збираємо інформацію про нього.
Тема проекту: «Многогранники навколо нас».
Мета уроку: навчити учнів працювати з многогранниками, бачити їх навколо нас, розв’язувати задачі на ці геометричні тіла і навчитись будувати рисунки до задач.
На етапі підведення підсумків виконаної роботи ми обробляємо отримані дослідження, розповідаємо про те, в якому стані находиться робота над текстом проекту.
Етап узагальнення: систематизація отриманих результатів, структурування одержаної інформації, інтеграція одержаних знань; побудова загальної логічної схеми для підведення підсумків .
Презентація одержаних результатів: осмислення одержаних даних і способів досягнення результату,систематизація результатів, розроблення презентації, де було б висвітлені всі найголовніші дані, про виконану роботу.
Каліновська Єлизавета 1МАПС
Тема: Проектна організація навчального процесу з використанням інформаційних технологій.
Мета: вивчити принципи, цілі, етапи роботи над проектом, вимоги до освітніх телекомунікаційних проектів.
Обладнання: 1. Електронний курс лекції 2.
2. Комп’ютер з ОС Windows та пакетом програм Microsoft Office, підключений до локальної мережі ВДПУ та мережі Інтернет.
Відповіді на контрольні запитання
1. У чому полягає перспективність використання проектної технології в навчанні студентів ВНЗ?
Особливого поширення набула робота в проектах, працюючи над якими студенти одержують різноманітні знання, навички пошуку та оброблення інформації, створення Інтернет-ресурсів, використання офісних пакетів, спілкування в процесі виконання робіт, формування навичок комунікативної діяльності та ін.
Участь у проекті сприяє набуттю студентами нових знань, умінь і навичок для майбутньої професійної діяльності, предметного та міжпредметного спілкування та взаємодії.
2. Чи можна ототожнювати поняття «проект» і «проектна діяльність», «метод проекту»? Відповідь обґрунтувати.
Проект — обмежена часовими рамками діяльність, що має визначений початок та кінець, зазвичай обмежений датою, але також може обмежуватися фінансуванням або досягненням результатів, яка здійснюється для реалізації унікальних цілей та завдань, зазвичай, щоб призвести до вигідних змін або створення доданої вартості.
Проектна діяльність є особливою формою навчально-пізнавальної активності студентів, психологічний сенс якої полягає в забезпеченні єдності та наступності різних боків процесу навчання, що дозволяє розглядати її як значущий засіб розвитку особистості.
Метод проектів – це дидактична категорія, що визначає систему прийомів і способів оволодіння певними практичними або теоретичними знаннями, тією або іншою діяльністю.
3. Чим відрізняється проектна діяльність від навчально-дослідницької діяльності?
Не слід забувати і про те, що проектна діяльність відрізняється низкою ознак від навчально-дослідницької діяльності.
По-перше, на відміну від останньої, метод проектів націлений на всебічне і систематичне дослідження проблеми, розробку конкретного варіанту (моделі) освітнього продукту.
По-друге, для навчально-дослідницької діяльності головним підсумком є досягнення істини, тоді, як робота над проектом припускає одержання, передусім, практичного результату.
Крім того, проект, будучи результатом колективних зусиль виконавців, на завершальному етапі діяльності припускає рефлексію спільної роботи, аналіз повноти, глибини, інформаційного забезпечення, творчого внеску кожного.
Навчально-дослідницька діяльність індивідуальна за своєю суттю і спрямована на те, щоб одержувати нові знання, а мета проектування знаходиться в межах виключно дослідження, навчаючи додатково конструюванню, моделюванню та ін. Таке навчання має здійснюватися як на матеріалі наявних навчальних предметів, так і в спеціально організованому навчальному середовищі.
4. Схарактеризуйте етапи виконання проекту.
Етапи роботи над проектом:
− передпроект;
− етап планування роботи над проектом;
− аналітичний етап;
− етап узагальнення;
− презентація одержаних результатів.
5. Схарактеризуйте телекомунікаційний проект.
Телекомунікаційний навчальний проект – це спільна навчально-пізнавальна, творча або ігрова діяльність студентів-партнерів, організована на основі комп’ютерної телекомунікації, що має єдину мету, узгоджені методи, способи діяльності, спрямовані на досягнення спільного результату.
6. У чому полягає міжпредметний характер телекомунікаційного проекту?
Важливою рисою телекомунікаційного проекту є його міжпредметний характер, оскільки розв’язання проблеми, яка закладена в будь-якому проекті, завжди потребує інтегрованих знань, тобто міжпредметних знань.
7. Які вимоги висуваються до освітніх телекомунікаційних проектів?
Вимоги до освітніх телекомунікаційних проектів:
- формування глобальної в дослідницькому і творчому аспекті проблеми, яка вимагає для її розв’язання інтегрованого знання, творчого пошуку;
- практична, теоретична, пізнавальна значимість передбачуваних результатів;
- самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність студентів;
- структурування змістової частини проекту (з визначеними результатами окремих етапів);
- використання дослідницьких методів, що передбачає певну послідовність дій: обговорення способів оформлення кінцевих результатів, збирання, систематизація й аналіз одержаних даних, підведення підсумків, оформлення результатів, їх представлення, висновки, формулювання нових проблем дослідження.
8. Які типи проектів використовуються в навчальному процесі?
Типи проектів:
- за домінуючою у проекті діяльністю: прикладний (практично-орієнтований), ознайомлювально-орієнтовний (інформаційний) дослідницький, пошуковий, творчий, рольовий;
- за предметно-змістовою сферою знань: монопроект (у рамках однієї галузі знань), міжпредметний проект;
- за характером координації проекту: безпосередній, опосередкований;
- за характером контактів (серед учасників одного навчального закладу, групи, міста, країни, різних країн світу);
- за кількістю учасників проекту: особистісні, парні, групові;
- за тривалістю виконання проекту: короткострокові, середньої тривалості, довгострокові.
9. Які функції викладача в проектній діяльності?
Вчитель, як організатор проектної діяльності виконує такі функції: допомагає учневі у пошуку інформації, координує процес роботи над проектом, підтримує і заохочує учнів, допомагає їм, проте не виконуючи за них їх роботу. Для цього вчитель має добре знати можливості, інтереси, бажання учнів, бути толерантним і креативним.
10. У чому полягають переваги проектної організації навчального процеса з вивчення вашої дисципліни за проектною технологією з використанням ІКТ?
Проектне навчання стимулює і посилює позитивну мотивацію до навчання, тому що воно:
- особистісно-орієнтоване;
- активізує безліч дидактичних підходів – навчання у процесі діяльності, сумісне навчання, мозковий штурм, рольові ігри, евристичне та проблемне навчання, дискусія, командне навчання;
- самомотивуюче, що означає зростання інтересу та включення в роботу в міру її виконання;
- дозволяє вчитись на власному досвіді та досвіді інших; приносить задоволення учням, які бачать продукт своєї власної праці.
Л.І. Колосникова відзначає, що проектна діяльність сприяє розвитку компетентності педагогічного колективу, забезпечуючи:
- підвищення емоційного задоволення від спільної діяльності;
- усвідомлення необхідності конструктивної взаємодії всіх членів колективу, постійного самовдосконалення, більш оперативної та гнучкої зміни як власної діяльності, так і діяльності всього колективу;
- прагнення викладачів до розширення сфери міжпредметних знань;
- звернення педагогів до власної дослідницької діяльності;
- розвиток орієнтацій на співробітництво з учнями, більша увага до їх особистісного розвитку;
- становлення готовності педагогів і учнів виступати співтворцями освітнього процесу, колегами щодо дослідницької роботи, співавторами творчих проектів.
11. Яким чином відбираються студенти в малі групи для роботи в проекті?
Студенти відбираються в малі групи для роботи в проекті таким чином, щоб у кожній з груп були такі студенти, які могли б виконувати 1 з ролей: спікера (лідера), секретаря, посередника, доповідача.
Існує багато способів формування груп :
- заздалегідь скласти списки груп;
- попросити учасників порахуватись на перший – другий і т.д.
- сформувати групи в залежності від рівня навчальних досягнень студентів;
- сформувати групи за бажанням учасників;
- визначити капітанів, які самостійно набирають собі групи.
12. У чому полягає практична спрямованість використання методу проектів у вивченні вашої дисципліни ?
Метод проектів на уроках математики
• Дозволяє встановлювати інтеграційні зв’язки математики з іншими освітніми областями (фізика, хімія, біологія, інформатика, мистецтво), що забезпечує цілісність, істинність знань.
• Надає можливість багатофункціональної підготовки учнів в нових соціально-економічних умовах.
• Забезпечує активізацію процесу навчання на основі мотивації діяльності, поетапної організації праці, аналізу ходу практичних робіт, їх діагностики і методу виправлення недоліків, експертної оцінки виконаної роботи.
• Забезпечує формування соціально значущих якостей особи. Сприяє реалізації диференційованого і індивідуального підходу в навчанні.
13. Який алгоритм виконання проекту, навести зміст кожного етапу?
Етапи роботи над проектом:
− передпроект;
− етап планування роботи над проектом;
− аналітичний етап;
− етап узагальнення;
− презентація одержаних результатів.
Творчі завдання
Завдання 1. Оберіть тему телекомунікаційного проекту, опишіть технологію його виконання. Які проблеми розв’язує телекомунікаційний проект?
Тема проекту: «Многогранники навколо нас»
За допомогою цього проекту, ми покажемо учням наскільки важливим є вивчення стереометрії. Зокрема використання своїх знань на практиці, створення різноманітних рисунків у просторі, розв’язування різноманітних задач.
Перед виконанням проектів, учні об’єднуються у команди по 4 людини. Завдання учнів полягає у тому, що їм потрібно вибрати певний вид многогранника, наприклад ПІРАМІДА, знайти цю фігуру на території університету, сфотографуватися усією командою біля неї. Тоді знайти цікаву прикладну задачу на це тіло, розв’язати її і побудувати гарний рисунок у будь-якому 3D середовищі, наприклад Geogebra.
Мета: формування в учнів уявлення про розв’язування задач компетентнісного змісту, формування предметних ІКТ-компетентностей; сприяти розвитку логічного мислення, пам’яті, уваги, спостережливості; виховувати самостійність та відповідальність, працелюбність, акуратність у роботі.
Нова українська школа передбачає, що випускник має бути компетентною особистістю. Випускник основної школи — це патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів; компетентний мовець, що вільно спілкується державною мовою, володіє також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами, має бажання і здатність до самоосвіти, виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті, здатний до підприємливості та ініціативності, має уявлення про світобудову, бережно ставиться до природи, безпечно й доцільно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя.
Завдання 2. Охарактеризуйте вибрану Вами педагогічну технологію.
Метод проектів – це технологія, що включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю.
За допомогою цього методу можна спланувати дослідження, конструкторську розробку, управління з метою досягнення результату оптимальним способом.
У цьому сенсі будь-яка свідома діяльність є проектом, оскільки припускає досягнення цього результату і роботу з організації і планування руху до нього. Треба добре розуміти, що проект реалізації дослідження не є проектом, а залишається дослідженням, яке організоване за допомогою проектного методу.
Під час цього проекту учні повинні дослідити проблему використання предметів навколишнього середовища для вивчення теми стереометрії: взаємне розміщення прямих та площин, многогранники, тіла обертання. Дослідити історичні документи, факти. Групи, які працюватимуть над проектом проаналізують отримані у результаті дослідження дані, узагальнять їх, систематизують посилання і відповіді. Результатом проекту є створення презентації, публікації, веб-сайту, які будуть показані учням, які вивчають матеріал геометрії у страших класах, але не прийняли участі у роботі над проектом, батькам для того, щоб переконати їх у важливості та необхідності вивчення геометрії.
Завдання 3. За обраною темою проекта складіть план його виконання та опишіть зміст кожного з етапів його виконання.
Аналітичний етап: Об’єднуємось у команди. Обираємо многогранник з яким працюємо і збираємо інформацію про нього.
Тема проекту: «Многогранники навколо нас».
Мета уроку: навчити учнів працювати з многогранниками, бачити їх навколо нас, розв’язувати задачі на ці геометричні тіла і навчитись будувати рисунки до задач.
На етапі підведення підсумків виконаної роботи ми обробляємо отримані дослідження, розповідаємо про те, в якому стані находиться робота над текстом проекту.
Етап узагальнення: систематизація отриманих результатів, структурування одержаної інформації, інтеграція одержаних знань; побудова загальної логічної схеми для підведення підсумків .
Презентація одержаних результатів: осмислення одержаних даних і способів досягнення результату,систематизація результатів, розроблення презентації, де було б висвітлені всі найголовніші дані, про виконану роботу.
Коментарі
Дописати коментар